דפים

יום חמישי, 10 בדצמבר 2020

מה הקשר בין ספוג, סופגניה וספונג'ה?

 


שבע עובדות מפתיעות על הפלא הטעים של החנוכה – הלא היא הסופגנייה .
‍‍
המכבים אולי ניצחו את היוונים – אבל הידעתם כי המילה סופגנייה מקורה דווקא מן היוונית? היא התגלגלה מן המילה spongos שפירושה ספוג.
‍‍
סופגנייה וסופגנין – את המילה סופגניות חידש דוד ילין על פי המילה סופגנין שבספרות חז"ל. הסופגנין הם מאפה תנור תָּפוּחַ ואוורירי כספוג. אך כבר בעברית של ימי הביניים יש סופגנין מטוגנים בשמן, וככל הנראה הם היו דומים למדי לסופגניות שלנו.
‍‍
סופגנייה וספינג' – שימוש זה במילה סופגנין הושפע משמו של מאכל דומה בערבית – הוא הספינג' הנאכל עד היום בימות החנוכה בעדות יוצאי צפון אפריקה.
‍‍
סופגנייה וספונג'ה – מן המקור היווני הגיע אלינו כמובן הספוג וגם הספונג'ה והספונג'דור (סחבה, סמרטוט רצפה) – בתיווכה של הלדינו.
‍‍
סופגנייה שהיא לביבה – ילין עצמו חידש את המילה סופגניות לציון עוגיות חמאה ומאפים רכים אחרים, ואילו ועד הלשון אימץ את המילה דווקא במשמעות לאטקעס – אולי משום שמדובר במאכל הספוג בשמן. אך עד מהרה התייחדה המילה סופגניות לאחד ממאכלי החג המסורתיים של יהדות אשכנז – העשוי בצק תפוח ומתוק המטוגן בשמן.
‍‍
סופגנייה שהיא סופגנית – צורת היחיד שנקבעה למילה סופגניות הייתה סֻפְגָּנִית בסיומת ההקטנה ־ִית (מעין סופגן קטן), וכך המילה מופיעה במילוני ועד הלשון (תרצ"ג ותרצ"ח) ובמילוני האקדמיה. אך בפי כול צורת היחיד המקובלת היא סֻפְגָּנִיָּה. דבר דומה קרה גם בשמות אחרים של מאכלים המציינים הקטנה: עוגית (=עוגה קטנה) הפכה לעוגייה, נקניקית (=נקניק קטן) לנקניקייה, ולחמנית ללחמנייה.
‍‍
החשוב מכול, סופגנייה בגודל בינוני ערכה הקלורי הוא כ־350 קלוריות, וזאת עוד לפני שנוספו לה ציפויים של שוקולד או סוכריות צבעוניות ומילויים מתוקים – ונשמרתם לנפשותיכם...

מ‍‍תוך: האקדמיה ללשון