דפים
יום שישי, 3 ביולי 2020
כך נראית הכיתה שלי - תשע"ג
31.8.2012
כל שנה מתחילה בסימן שאלה...
כמו בשיר
איך להתחיל את השנה.
פעילות שתהווה קישוט.
אז השנה בחרתי שהתלמידים יכתבו על אבני הכותל.
כל תלמיד כתב איזה יעד הוא בוחר לעצמו למימוש בשנה הקרובה.
יעד לימודי, חברתי וכו`
ואיזה פעולות הוא מתכנן לבצע כדי שהיעד יתממש.
ולסכום ניסח זאת כברכה, מה הוא מאחל לעצמו.
מצורפת תמונה.
תוויות:
הכיתה שלי,
עיצוב סביבה,
פותחים שנה,
תשע"ג
כך נראית הכיתה שלי - תשע"ו
8.9.2015
כך נראית הכיתה שלי
פינת ארץ ישראל.
משאלות לשנה החדשה...
תוויות:
8.9.2015,
בכיתה שלי,
כך נראית הכיתה שלי - תשע"ו,
סביבת למידה,
עיצוב כיתה,
פותחים שנה,
תשע"ו
פלאי הטבע
פלאי הטבע
19/03/2020 10:43:24
אביב הגיע,
כליל החורש פורח
כליל החורש פורח
וזה נראה נפלא
מצורפות תמונות,
וד"ש מאפי החתול/ה
גם אתם מוזמנים לשתף בפינה בבית
האהובה עליכם.
יום חמישי, 2 ביולי 2020
אשנב לשפה - תעודות - על חודו של יוד
עולה הסוגיה איך אנחנו כותבים
את בהערות,
הישגייך או הישגיך
עלייך או עליך.
למרות שאני כותבת תעודות מזה שנים רבות,
כל שנה אני בודקת שוב.
הפעם הבדיקה הייתה קלה
התשובה נמצאה באקדמיה ללשון:
כיצד נכון לכתוב: עליך או עלייך, הישגיך או הישגייך?
תשובה: לפי כללי הכתיב חסר הניקוד של האקדמיה,
הכתיב ביו"ד אחת מכוון לזכר והכתיב בשתיים לנקבה.
ההבדל נובע מכך שהיו"ד בכינוי לזכר אינה הגויה
ואילו בכינוי לנקבה הגויה (יו"ד עיצורית).
ואילו בכינוי לנקבה הגויה (יו"ד עיצורית).
לפיכך לתלמיד יש לכתוב: "עליך (= עָלֶיךָ) לשפר את הישגיך (= הֶשֵּׂגֶיךָ)";
ולתלמידה יש לכתוב: "עלייך (= עָלַיִךְ) לשפר את הישגייך (= הֶשֵּׂגַיִךְ)" וכדומה.
למתעמקים בנושא קראו
מה אומר רוביק רוזנטל על כך:
רוביק רוזנטל / איך כותבים את זה
בגירסה אשורית. ההמצאה הזו שינתה את פני התרבות,
שכן זהו הכתב הראשון שבו עומד סימן כתוב אחד מול עיצור אחד,
שכן זהו הכתב הראשון שבו עומד סימן כתוב אחד מול עיצור אחד,
ולא מול הברה או מילה שלמה, כמו אצל האכדים והמצרים.
יש לו רק צרה אחת: כמעט שאין בו סימנים לתנועות, רק לעיצורים.
היוונים שאימצו את הרעיון שִכללו אותו, הוסיפו סימני תנועות,
הקריאה הפכה קלה הרבה יותר,
הקריאה הפכה קלה הרבה יותר,
ויש אומרים שכך יצרו חברה אוריינית
כבר באמצע האלף הראשון לפני הספירה.
כבר באמצע האלף הראשון לפני הספירה.
ואם נראה לכם שקשה להבין טקסט עברי לא מנוקד בכתיב חסר,
נסו אוגריתית, שבכתב שלה כמעט אין תנועות,
פרט לשלוש תנועות העיצור א`.
פרט לשלוש תנועות העיצור א`.
חכמי התלמוד היו נדיבים יותר מסופרי המקרא הקדמונים באימות קריאה,
ופיזרו ווים ויודים במילים רבות, אבל הקושי נמשך.
מחוללי תחיית הלשון ובן יהודה בראשם דבקו בכתיב החסר,
ולכן לא קל לפענח את כתביו של מחייה הלשון העברית.
רק בשנות השישים הוציאה האקדמיה ללשון הנחיות למה שקרוי
"כללי הכתיב חסר הניקוד", ובא לציון גואל, כלומר, לא לגמרי.
"כללי הכתיב חסר הניקוד", ובא לציון גואל, כלומר, לא לגמרי.
כ-95% מהכללים התקבלו על דעת הכל (או הכול), אבל בכמה עניינים עושה כל עורך לשוני,
או הוצאת ספרים, או עיתון או מורה בכיתה כראות עיניו.
למען הסר ספק: בעיני (או בעיניי) זה בסדר גמור.
שפה איננה אוסף פקודות צבאיות.
אם תקנה מסוימת אינה מקובלת, או מקובלת חלקית,
ככל הנראה היא אינה טובה מספיק.
ככל הנראה היא אינה טובה מספיק.
והרי מילון קצר וחלקי למקרים שבהם אין הסכמה על הכתיב הראוי.
הערות סטטיסטיות על בסיס מבחן גוגל פשוט.
אמא או אימא? מן הכשלונות הגדולים של כללי הכתיב חסר הניקוד.
על כל שבע `אמא` נמצא אימא אחת. למה?
ככה. אמא יש רק אחת, וכותבים אותה בלי י`.
ככה. אמא יש רק אחת, וכותבים אותה בלי י`.
אשה או אישה? כישלון אם כי מצומצם יותר.
אשה אולי אוהבת את אישָהּ, אבל לא אוהבת י` בתוכה,
היחס בערך אחת לחמש.
היחס בערך אחת לחמש.
גִלגֵל או גילגל? מקרה דוגמה לכל אלפי השמות והפעלים שבהם מופיעה תנועת i בהברה סגורה ולא מוטעמת.
הכלל קובע שיש לכתוב בחיריק חסר, אבל הנטייה של
רבים היא להוסיף י` כדי למנוע אי הבנה,
רבים היא להוסיף י` כדי למנוע אי הבנה,
למשל בין גִלְגֵל לבין גַלְגַל או גַלְגֵל. בחלק מן המילים
ההעדפה הגורפת היא ללא י`,
ההעדפה הגורפת היא ללא י`,
אף אחד אינו כותב פיתאום או מיספר,
אבל המילה מינהל, למשל, מופיעה בהרחבה
בפרסומים ממשלתיים עם י`, וכמוה מינהלת.
בפרסומים ממשלתיים עם י`, וכמוה מינהלת.
דרמתי או דרמטי? פעם ניסו לשוות למילים לועזית המסתיימות
ב-tic גוון עברי ולכן כתבו דרמתי,
ב-tic גוון עברי ולכן כתבו דרמתי,
שהרי דרמה היא נקבה. לא עבד, וטוב שכך. בתעתיק המקובל מאנגלית t היא טי"ת ו-th היא תי"ו.
לכן יש לכתוב דרמטי (dramatic), וגם סינתֶטִי
(synthetic) ולא סינטתי.
(synthetic) ולא סינטתי.
היתה או הייתה? הכלל שיש לכתוב הייתה (וגם חייתה, דייסה וכו`) בשני יודים הגיוני, אבל אינו אהוד במיוחד.
רוב הכותבים מעדיפים דיסה על פני דייסה. ל`הייתה`
חדירה יפה, שוות ערך ל`היתה`,
חדירה יפה, שוות ערך ל`היתה`,
אולי בזכות התוכנה המתקנת המתעקשת לסמן את `היתה` כשגיאה.
הריון או היריון? הכללים קובעים שיש לכתוב היריון, וגם ריאיון, גירעון,
ובאותו משקל זיכרון וחיסרון, אבל לא פתרון,
שבו הת` בשווא. במציאות השימוש מעורב.
שבו הת` בשווא. במציאות השימוש מעורב.
התדיינות או הידיינות? כאן אפשר לקבוע
בהחלט את התשובה `גם וגם`.
בהחלט את התשובה `גם וגם`.
ת` הבניין של התפעל נבלעה בד` במלה "הידיינות"
מסיבות של נוחות הדיבור.
מסיבות של נוחות הדיבור.
כך גם ב"הידרדרות" ואחרות, אך ניתן לומר ולכתוב גם
"התדיינות" ו"התדרדרות".
"התדיינות" ו"התדרדרות".
חשׂוכת מרפא, חסוכת מרפא, או חשׁוכת מרפא?
גם, גם, ולא גם. ש` שמאלית וס` מתחלפות ביניהן.
גם, גם, ולא גם. ש` שמאלית וס` מתחלפות ביניהן.
הראשונה אופיינית למקרא, והשנייה מצויה
בתלמוד ובלשון ימי הביניים.
בתלמוד ובלשון ימי הביניים.
לכן אפשר לומר "מחלה חסוכת מרפא",
אך "חשׂוכת מרפא" היא הצורה המקובלת.
אך "חשׂוכת מרפא" היא הצורה המקובלת.
לעומת זאת מקובל היום לכתוב "חוסך", למרות שבמקרא נכתב "חושׂך שבטו שונא בנו".
"מחלה חשׁוכת מרפא" היא ביטוי שגוי, אבל השיבוש התפשט, אולי מפני שמחלה סופנית עושה לנו חושך בעיניים.
ילדיי, או ילדי? הכלל אותו כלל כמו במקרה הייתה (וגם בניין, מחייב וכדומה, אך שם אין חילוקי דעות):
ילדיי, רבותיי, ספריי. ברוב המקרים י` כפולה מונעת אי הבנות. למרות זאת לא כולם אוהבים.
כל או כול? הכלל ברור, כאשר `כל` מופיעה בסמיכות (כָּל הזמן) היא תיכתב כל: כל הזמן.
כאשר היא מופיעה באופן עצמאי (הַכֹּל בַּכֹּל מִכֹּל כֹּל) היא תיכתב עם ו`: הכול בכול מכול כול.
בינתיים הצורה העצמאית נגררת אחרי הסמיכות ביחס של אחת לשמונה,
צורת הכתיב `הכול` או `יודע כול` הוא נחלתם של מדקדקים ועורכים לשוניים.
לומר או לאמר? `לומר` היא הצורה התלמודית של שם הפועל אָמַר, לצד הצורה המקראית `לאמור`,
והיא התקינה והנפוצה. עם זאת, `לאמר` שומרת על האות א` שבשורש, ואין לראות בה שגיאת כתיב.
ליצן או לצן? האקדמיה החליטה בשנת 1997 כי המילים "לצן" ו"לצנות" יופיעו בצירי חסר בכתיב המנוקד והלא מנוקד.
כך מופיעה המילה גם במילון התיאטרון של האקדמיה משנת 1940.
הנימוק העיקרי להחלטה היה שהכתיב הזה מקרב אותה למלה הנפוצה "לץ".
ההחלטה הזו תמוהה, בלשון המעטה. בתלמוד מופיעות "ליצן" ו"ליצנות" כמעט תמיד בצירה מלא,
זו הצורה הכמעט בלעדית בה היא נכתבת היום בעיתונות ובספרות, והיא הקרובה ביותר לדרך בה אנו הוגים את המילה.
מבחן גוגל מספר שכמעט אף אחד אינו כותב `לצן`,
ודוקטור גוגל אפילו שואל בהקלדת `לצן`: האם התכוונתם ל`ליצן`? כן. התכוונו. סתם רצינו לבדוק משהו.
מֵכַל, מְכַל או מֵיכל? אבן שושן במהדורת 1969 עוד כותב מֵיכל, על פי ההופעה היחידה במקרא: מִיכל.
אלא ש"מִיכל" המקראית היא מילה נדירה שפירושה פלג מים ואינה קשורה לענייננו.
האקדמיה שינתה ל"מְכָל", וחבל. מֵכל (שורש כו"ל) נכתבה בעבר בצירה,
כמו מֵסַב או מֵמַד מגיזרת הכפולים, ובכתיב מלא נהגו גם לכתוב אותה בצירה מלא, מֵיכל.
בשלב מסוים נקבע שיש להגות ולכתוב את המילה בשווא נע,
אולי כדי להבדילה מן הכפולים, אבל הדיבור מסגיר כאן צירה לכל דבר, ואפילו צירה מלא.
תוויות:
אשנב לשפה,
דיוקי לשון,
לשון,
פינת הלשון - תעודות - על קוצו של יוד,
שפה
יום רביעי, 1 ביולי 2020
מיני אלבום לבני המשפחה/ לאירוע
מיני אלבום ליום המשפחה
16/02/2019 21:24:44
הכנת מיני אלבום ליום המשפחה
ובכלל לכל אירוע
מצורפות תמונות,
ובכלל לכל אירוע
מצורפות תמונות,
וסרטון הסבר
תוויות:
אומנות,
אלבום,
הנאה,
יום המשפחה,
יצירה,
לימי הקיץ,
לכל אירוע,
לסוף שנה,
מיני אלבום ליום המשפחה,
עיצוב בנייר
יום שלישי, 30 ביוני 2020
איור ביום- הדברים הטובים ביותר...
איור ביום
17/03/2020 16:19:51פעילויות יצירה לימי הקורונה - עדין רלוונטי
פעילויות יצירה לימי הקורונה
19/03/2020 11:04:29
דפי צביעה חינם
ניתן לחפש (בגוגל או ביוטיוב) את הביטוי "kids art hub folding surprise"
או ללחוץ על הקישור הזה (לחיפוש בגוגל)
או על הקישור הזה (לאתר עצמו).
או ללחוץ על הקישור הזה (לחיפוש בגוגל)
או על הקישור הזה (לאתר עצמו).
בימים כאלה (לא ברור למה)
שבהם משתמשים בהרבה נייר טואלט,
שבהם משתמשים בהרבה נייר טואלט,
ניתן להכין יצירה מגלילי נייר הטואלט.
שתפו את היצירות שלכם.
תוויות:
דפי צביעה,
יצירה,
פעילויות יצירה לימי הקורונה,
שעות הפנאי
עיצוב אלבום ברכות
עיצוב אלבום ברכות
19/09/2019 19:01:28
לאחרונה עיצבתי מספר אלבומים
כל אחד בסגנון אחר,
מצורפות תמונות לאלבום שהתחלתי לעצב השבוע.
מה דעתכם?
תוויות:
אומנות,
יצירה,
עיצוב אלבום ברכות,
צביעה בשבלונה,
שעות הפנאי
יום שני, 29 ביוני 2020
יומן אישי
יומן אישי
יומן הוא ספר זיכרונות,
ספר שאדם כותב בו רגשות, מחשבות ומעשים שקרו. הכתיבה ביומן יכולה להתבצע כל יום או
לעיתים קרובות מאד.
המונח "יומן" נגזר מהמילה יום וזאת בגלל ההרגל (לרוב)
לכתוב ביומן מדי יום.
המונח "יומן" נגזר מהמילה יום וזאת בגלל ההרגל (לרוב)
לכתוב ביומן מדי יום.
יומן
אישי הוא בעצם קריאת מחשבותינו,
כמו עלילה בספר, לכן עלינו לומר אותם במילים כדי לא לשכוח -
כדאי לנו לכתוב אותן.
כמו עלילה בספר, לכן עלינו לומר אותם במילים כדי לא לשכוח -
כדאי לנו לכתוב אותן.
ביומן האישי מתוארות
מחשבות, רגשות ותחושות שונות שאנו
חווים במשך היום וחולמים לעיתים בלילה.
חווים במשך היום וחולמים לעיתים בלילה.
כתיבת
היומן באה לעיתים כדי לשתף מישהו
בדברים סודיים שקורים לך בתקופה מסוימת ומיוחדת בחייך.
בדברים סודיים שקורים לך בתקופה מסוימת ומיוחדת בחייך.
היומן
נכתב בגוף ראשון.
להורדת דף פתיחה ליומן
להורדת הדף
לדפים נוספים:
לקריאה נוספת - יומנישי
יומן החופש הגדול
כריכה ליומן קורונה
יומן קורונה
להורדת הדף
לדפים נוספים:
לקריאה נוספת - יומנישי
יומן החופש הגדול
כריכה ליומן קורונה
יומן קורונה
תוויות:
דף פתיחה ליומן אישי,
יומן אישי,
כתיבה,
תבנית לדף יומן
הירשם ל-
רשומות (Atom)