דפים
יום רביעי, 1 בפברואר 2023
באי שלי המאושר - כתיבה ויצירה
מידג'רני (Midjourney)- בינה מלאכותית
יום שני, 30 בינואר 2023
שבוע החלל הישראלי
חללית בראשית
שיגור החללית הישראלית "בראשית"
ב- 22 לפברואר 2019 נהיה כולנו שותפים לרגע היסטורי יוצא דופן ומרגש,
שיגור החללית הישראלית "בראשית" אל הירח.
בכך הפכה ישראל למדינה הרביעית בעולם,
אחרי ארצות הברית, רוסיה וסין שהנחיתו חללית על הירח והראשונה בעולם שמשגרת חללית פרטית.
זהו הישג יוצא דופן ברמה לאומית למדינת ישראל.
המסע של החללית אל הירח הוא יחודי ומהווה הישג יוצא דופן.
בכך הוא מגלם אפשרויות רבות להשראה ולהעצמה של כולנו.
כמובן שזו הזדמנות נפלאה ללמידה.
בנוסף, לרשותכם קישורים לפעילויות ולמידע: אתר סוכנות החלל הישראלית, אתר space.il.
באתרים אלו תוכלו למצוא לקראת השיגור עצמו קישור למעקב אחר התקדמותה של החללית בחלל בכל רגע.
עשו זאת בעצמכם: דגמים ושיגורים
הכנת חללית
ותמונות המסבירות את שלבי ההכנה.
יום ראשון, 22 בינואר 2023
מנדלה
יום שבת, 21 בינואר 2023
מכתב לשקדיה
לדודי
האהוב והנכבד,
ט"ו
בשבט -
שלום,
שלום לעד.
שתדע
שפֹּה אצלנו
כל-כך
קר
ורוח
יש וסערה ומטר.
לפי
חשבוני אתה כבר מאחר,
וצריך
לבוא,
והשכם
בבֹקר להיות פה.
אבל
אינני רואה סביב שום סימן,
כי
הגיע הזמן, אני כותבת וכולי רועדת
רעם
רועם, ברק נדלק,
הגשם
אינו חדל לרדת
והשביל
אלי חלקלק.
איך
תבוא? כֻּלָם אומרים
שלקראת
בואך
החֹרף תם ונשלם.
אני
עומדת פה פשוט עֲרֻמָה.
כשתגיע
- אל תשכח להביא
עמך
את השמלה המקסימה,
שתמיד
אתה מביא לבנות בבית אבי.
זו
השמלה שכֻּלָה פריחה, לבלוב ונִצָּה,
שמלה
כזאת אני רוצה.
ובכן
- להתראות מחר!
דוד
אהוב ונכבד, ט"ו בשבט,
מבת משפחתך-
בברכה
וצִפִּיָּה -
שְקֵדִיָּה.
אוצר מילים:
ניצה - נֵץ, הַ"כַּפְתּוֹר” בַּצֶּמַח שֶׁמִּמֶּנּוּ מִתְפַּתְּחִים הַפֶּרַח וְהַפְּרִי.
"כְּתֹם פֶּרַח וּבֹסֶר גֹּמֵל יִהְיֶה נִצָּה"
לבלוב - צְמִיחָה חֲדָשָׁה בְּצֶמַח, הוֹצָאַת עָלִים וַעֲנָפִים: הָאִילָנוֹת עָמְדוּ בְּלִבְלוּבָם.
בהשאלה פְּרִיחָה: לִבְלוּב אַהֲבָה רִאשׁוֹנָה.
קראו את השיר
ענו
על השאלות ובצעו את המשימות:
1. איזה מאפיינים של מכתב יש בשיר זה? האם זה מכתב
רשמי או אישי?
לפי מה קבעתם?
2. העתיקו פעלים המופיעים בשיר.
3. העתיקו שמות עצם המופיעים בשיר.
4. העתיקו שמות תואר המופיעים בשיר.
5.
מצאו חרוזים בשיר ומתחו קו תחתון באותו צבע לכל זוג חרוזים.
6. העתיקו מהשיר את מאפייני חודש שבט בטבע. ניתן
להיעזר באתר הבא http://www.chagim.org.il/tubishvat.html.
7. העתיקו איזה דימויים קשורים לשקדיה נמצאים בשיר.
פינת המורה:
המטרות:
1.
ללמד מהו דימוי.
2.
להעשיר את עולם הדימויים.
תהליך
הלמידה:
1.
המורה תלמד את התלמידים מהו דימוי בשיר.
2.
התלמידים יסמנו את הדימויים שבשירים. כלומר: יסמנו את המשפטים המתארים את
פריחת השקדייה כמשהו אחר (בעזרת הדימוי). לדוגמה: "האילן מקושט כילדה שלבשה
את שמלת השבת" - לאה גולדברג.
1.
4. התלמידים יחשבו על מראה עץ השקד
ועל תכונות בולטות במראהו, כגון:
• •
עומד בשלכת –בחורף.
• •
פורח עוד לפני בוא האביב.
• •
מוציא עלים לאחר הפריחה.
• •
לעיתים צצים העלים יחד עם התפרחת.
• •
לפרחים יש חמישה עלי כותרת.
2.
5. התלמידים יתנו דימויים חדשים
לשקדייה ויביעו זאת בציור או בכתיבת שיר או סיפור.
שירים
מומלצים להדגמת דימויים לשקדייה:
• •
"עוד מעט שקדיות" - עדולה
• •
"שיר לט"ו בשבט" - לאה גולדברג
• •
"השקדייה בט"ו בשבט" - לאה גולדברג
• •
"דרך ארץ השקד" - דוד ברק
• •
"מכתב משקדייה לט"ו בשבט" - אלי נצר
• •
"התעוררי, שקדייה!" - חיה גילאור
"שקדייה" - יחיאל
פרץ.
יום שישי, 20 בינואר 2023
שבוע השפה העברית 2023
שבוע השפה העברית
בגיל ובשמחה חגגו השבוע תלמידי בית הספר "דוד ילין" את "שבוע השפה העברית". הילדים כתבו הוראות למשחקי לשון, ולאחר מכן שיחקו בהם. בחדר דינמיקלאס, הם העשירו את אוצר לשונם בנושא השפה, באמצעות משחקים. בנוסף, הם ענו על שאלות בחדר בריחה על "מלחמת השפות", ענו על "פיצוחי לשון", פתרו כתב חידה בעברית עתיקה, השלימו תפזורת, פתרו תשבצים, הכינו סימניות ובחרו את המילה האהובה עליהם. הילדים למדו על דמויות משמעותיות שהשפיעו על השפה העברית, "אליעזר בן יהודה", "דוד ילין", "חיים נחמן ביאליק", ועל תרומתם לקידום השפה העברית.
יום ראשון, 1 בינואר 2023
יום שלישי, 27 בדצמבר 2022
יום ראשון, 18 בדצמבר 2022
יום רביעי, 7 בדצמבר 2022
חינוך ליצירתיות- מהו?
אז מה עושה מורה שרוצה לעודד את היצירתיות של תלמידיה בכיתה?1. לעודד שאילת שאלות בכיתה, שאלות לא שגרתיות, מאתגרות ופתוחות.
לא רק המורה שואלת שאלות, אלא- גם הלומד מתרגל התבוננות ערה בסביבתו
ושאילת שאלות חדשות כל הזמן. הפכו את הדרך הזו להרגל.
2. יצירת קשרים חדשים בין נושאים ומושגים.
קידום אסוציאציות ומציאת קשרים בין נושאים שלכאורה אינם קשורים זה בזה
מאוד מקדם מציאת פתרונות "מחוץ לקופסה".
אחת הדרכים גם לראות את הקשרים הללו ולקיים עליהם רפלקציה-
הינה באמצעות ציור מפת החשיבה.
דרך אחרת הינה שילוב צילומים של התלמידים בתהליכי השבחת כתיבה.
3. הצגת המידע או הנושא לתלמידים בדרכים שונות-
באופן חזותי, באופן מרחבי ובאופן מילולי.
(פשוט כי רק כך המוח מסוגל לבנות לעצמו את המשמעות המלאה של המידע).
בניית אינפוגרפיקה שמפשטת ומארגנת את המידע וממחישה אותו במרחב בצורה ובצבע,
בניית קומיקס שמתאר טקסט כתוב
יישמו עקרונות יצירת מצגת הוראה טובה
קדמו שרבוט בלמידה בזמן עיבוד מידע
וכמובן הקפידו על קיום סביבות למידה תומכות ופתוחות המשלבות למידה מחוץ לבית-הספר וטכנולוגיה
4. חפשו אחר פתרונות חדשים לבעיות
לדוגמה- באמצעות יישום גישת החשיבה העיצובית.
גישה זו מתרגלת את התלמידים בחשיבה על פתרוןן טבעיות בסביבתם הקרובה.
כך ניתן ללמוד את כל תוכנית הלימודים סביב פתרון בעיות- גאוני!
דרך למידה זו הפכה להיות טרנד בחינוך בכל העולם המערבי
5. קדמו תהליכי ביקורת והערכה של הפתרונות הללו באופן קבוע בכיתה
לדוגמה- העריכו את התוצרים היצירתיים של התלמידים על-פי קריטריונים של ייצוג ולא רק של תוכן
6. קדמו התנסויות בתחום משחק תפקידים,
בניית ועיצוב חפצים ועוד.
7. תנו לתלמידים לייצג מידע שהבינו
בדרכים חזותיות ואישיות יותר.
הנחו אותם באמצעות הוראת כללים מסודרים לייצוג בכל מערכת סימנים שיבחרו-
ביצירת מצגת
בבניית מפה
בהבנת התפקידים של כל איור שהם מוסיפים לטקסט
8. הדגישו בפני התלמידים שמותר לטעות ולנסות ולהיכשל,
כי אם האווירה בכיתה לא תאפשר חקירה וסובלנות לטעויות - התלמידים לא ייקחו סיכונים.